Inschrijvingen Nieuwe Auto’S 2019 (Netto) En De Voorspellingen Voor 2020 | Auto's Verschueren

Inschrijvingen nieuwe auto’s 2019 (netto) en de voorspellingen voor 2020

09 Feb 2020

Inschrijvingen nieuwe auto’s 2019 (netto) en de voorspellingen voor 2020

Was u ook al opgevallen dat Auto’s Verschueren haar stock met nieuwe auto’s goed gevuld heeft? Dat is geen toeval: de cijfers van het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s van januari 2020 zijn bekend. Dit betekent dat we ook weten waar het netto aantal inschrijvingen van afgelopen jaar op uitkomt. En het verschil met de bruto uitkomst liegt er niet om.

De reden is als volgt: het is eerder regel dan uitzondering dat concessiehouders aan het einde van het jaar meer auto’s inschrijven dan dat er aan klanten verkocht zijn. Dit heeft alles te maken met de bonussen die eraan vasthangen wanneer een concessiehouder de gestelde doelen (gebaseerd op het aantal inschrijvingen) van de fabriek haalt. Vaak zijn die doelen nogal ambitieus; logisch ook, de fabriek moet immers blijven draaien. Maar in de praktijk houden fabrikant en concessiehouder elkaar op deze manier voor de gek. Inmiddels is het een jaarlijks terugkomende traditie, waardoor deze rariteit onverminderd in stand wordt gehouden.

Is dat erg? Nee, want klanten profiteren van hoge kortingen bij merk-onafhankelijke bedrijven waaraan de nieuwe, reeds ingeschreven auto’s worden doorverkocht. In januari dit jaar zijn 34.952 nieuwe auto’s uitgeschreven, van de in totaal 550.003 ingeschreven auto’s in 2019. Daarmee komen we netto lager uit dan het aantal inschrijvingen uit 2018, terwijl de bruto cijfers nog een groei van 0,07% beloofden. In 2018 kwamen we namelijk uit op 549.623 inschreven nieuwe auto’s, tegenover 21.641 uitschrijvingen in januari 2019. Netto daalt het aantal inschrijvingen daardoor van 527.991 naar 515.051. Dit verklaart meteen onze geweldige stock met nieuwe auto’s.


Nieuwe CO2-norm, van NEDC naar WLTP

Auto’s Verschueren is namelijk één van de partijen die de ingeschreven nieuwe auto’s opkoopt bij de concessiehouder en doorverkoopt aan de eindklant. Op die manier rijden onze klanten een compleet nieuwe auto tegen de scherpste prijs. Leuk te vermelden is dat de verwachting is dat deze trend zich volgend jaar zowaar nog sterker doorzet. Voorgenomen maatregelen van de Europese Unie om de norm van de gemiddelde CO2-uitstoot in 2021 op 95 gram/km te zetten, en boetes à €95 per extra gram uit te delen, zal voor een enorme boost inschrijvingen zorgen aan het einde van dit jaar.

Bovendien is het onduidelijk of de politiek de fiscale regels gaat aanpassen aan de hand van de transitie van NEDC- naar WLTP-norm. Gebeurt dit niet, dan zullen de emissie-afhankelijke waarden aanzienlijk hoger uitvallen, met alle negatieve gevolgen voor de fiscale aantrekkelijkheid van de bedrijfswagen of firmawagen van dien. In dat geval zouden concessiehouders er massaal voor kunnen kiezen om aan het einde van 2020 nieuwe wagens in te schrijven, verkocht én onverkocht, tegen de nu geldende fiscale voorwaarden. Kortom, extra kansen voor Auto’s Verschueren; voor een nóg grotere stock, en meer klanten dan ooit die hiervan kunnen meeprofiteren. Wordt vervolgd…