Een samenloop van omstandigheden
Zonder te ver te willen afwijken van het onderwerp, zijn er een aantal relevante gebeurtenissen of tendensen die indirect de heropleving van dieselvoertuigen verklaren. Daar waar Covid voor een tijdelijke sluiting van verschillende autofabrieken in China zorgde, creëert de Oorlog in Oekraïne een tekort aan kabelbomen (een samenvoeging van verschillende elektrische draden en connectoren), en dat allemaal bovenop een wereldwijd tekort aan chips. Toenemende spanningen tussen China en Taiwain – wereldwijd een van de belangrijkste producenten van microchips – maken de verkoop van nieuwe auto’s (en dus voornamelijk elektrische wagens) er niet makkelijker op.
Door deze samenloop van toch wel heel bijzondere omstandigheden loopt de levertermijn van elektrische wagens op tot wel twee en een half jaar! De vraag is of iedereen zo lang kan of wil wachten op zijn of haar nieuwe vierwieler. Eén ding is zeker: er komen dagelijks heel degelijke tweehandswagens op de markt die meteen klaar staan voor verkoop en inverkeerstelling.
Heropleving Diesel
In Europa werden in de eerste helft van dit jaar meer diesels dan elektrische wagens verkocht, hoewel het marktaandeel eind 2021 ongeveer gelijk opging. In België spreken we in 2022 – volgens een studie van Schmidt Automotive Research, gevoerd in 18 landen van de Europese Unie – intussen van 18% ten opzichte van respectievelijk 8,8%. Volgens het studiebureau is dat verschil deels te verklaren door een groot aantal noodzakelijk geplande leveringen van elektrische voertuigen die omwille van de desastreuze levertermijnen door dieselwagens werden vervangen.
We zijn er echter rotsvast van overtuigd dat niet enkel deze lange wachttijden aan de basis liggen van de heropleving van de diesel. We mogen namelijk niet vergeten dat deze laatste nog steeds over een heel aantal sterke troeven beschikt, ondanks de hogere wegenbelasting en belasting op inverkeerstelling:
En dan zijn er nog de torenhoge energieprijzen. Volgens een recente studie van Het Nieuwsblad ligt de ‘total cost of ownership’ – een totaalprijs die rekening houdt met alle kosten die je aan een wagen hebt, van de aankoop tot het onderhoud, herstellingen, verbruik en zelfs fiscaliteit – duidelijk hoger dan bij hetzelfde voertuig met een verbrandingsmotor.
En ook al worden er vanaf 2035 geen verbrandingsmotoren meer gemaakt of verkocht, verdwijnen ze daarmee nog niet zomaar van onze wegen; je zal de komende 20 jaar op de baan nog geregeld een personenwagen op diesel kruisen. Als je bovendien weet dat een auto gemiddeld 10,6 jaar op onze Europese wegen rondrijdt, is de rekensom snel gemaakt!
Wil je graag een tweedehands diesel kopen, of heb je nog vragen over de verschillende types voertuigen die we aanbieden? Bij Auto’s Verschueren hebben een team van gepassioneerde auto-experten die je alles kunnen vertellen over rijcomfort, veiligheid, verbruik en nog veel meer.
Benieuwd? Maak een afspraak om kennis te maken of kom langs om onze topoccasies te ontdekken.
Tot binnenkort!
Dirk Verschueren