De productie van verbrandingsmotoren gaat gewoon door
Wie kan er beter ‘trend-watchen’ dan de autoproducent zelf? De dalende verkoop van elektrische auto’s zette autofabrikant Mercedes snel aan het denken. Het resultaat: het stelt de plannen om z’n wagenpark volledig te elektrificeren uit en zal zelfs in 2030 verbrandingsmotoren blijven produceren. En, ook Renault zal het komende decennium plug-inhybrides blijven maken. Kenners wijden het afzwakkende succes van wagens op batterij toe aan verschillende factoren: het gros van de ‘early adaptors’ rijdt intussen met een elektrisch voertuig terwijl de rest van de (voornamelijk) particuliere kopers de hoge aankoopprijs, de beperkte actieradius, een ontoereikende laadinfrastructuur en het afvalbeheer van batterijen als voornaamste redenen om niet over te schakelen, aankaart.
Lage-emissiezones: komt er uitstel?
In Brussel, Antwerpen en Gent geldt er vanaf januari 2025 een toegangsverbod op alle Euro 5 dieselwagens. In Antwerpen en Gent kunnen eigenaars van een Euro 5 diesel alsnog de stad binnen door een periodieke retributie betalen, in Brussel niet. Touring gaf eerder reeds aan dat deze maatregel een groot deel van de bevolking van z’n vervoersmiddel zal beroven en pleitte voor uitstel. Intussen vragen verschillende politieke partijen een uitstel van twee jaar, nadat ook Wallonië van koers veranderde. Menselijk begrip of electoraal propoganda, dat is maar de vraag!
Waterstof
Ook voor wagens met brandstofcellen, in de volksmond ook wel ‘auto’s op waterstof’ genoemd, is er steeds meer animo. Een waterstofauto wordt aangedreven door een elektromotor, waarbij de brandstofcel waterstof en zuurstof tijdens het rijden omzet in elektriciteit. Dit betekent geen uitlaatgassen, maar enkel zuiver water als afvalproduct. De Koreaanse autoproducent Hyundai steekt niet onder stoelen of banken dat ze dit schone alternatief voor de verbrandingsmotor verder zal ontwikkelen, en ook andere merken brengen ‘hydrogen’ voertuigen met waterstofaandrijving op de markt vanuit de filosofie dat één enkele technologie niet zal volstaan om klimaatneutrale mobiliteit wereldwijd mogelijk te maken.
Brandstof uit lucht en water
Nog een veelbelovende ontwikkeling is de opmars van de productie van eFuels, ook wel synthetische brandstoffen genoemd. Bij de productie van eFuels wordt hernieuwbare energie gebruikt voor de elektrolyse om waterstof te winnen. Deze waterstof wordt vervolgens gecombineerd met koolstofdioxide, vaak uit industriële processen of rechtstreeks uit de atmosfeer ontgonnen, om brandstoffen zoals methanol, ammoniak of synthetische benzine of diesel te produceren.
Als je weet dat in de Formule 1 alle eenzitters, op vraag van Audi en Porsche, vanaf 2026 op 100% duurzame brandstof zullen moeten rijden, dan is het laatste over deze brandstof uit lucht en water allicht nog niet gezegd. eFuels kunnen echter (nog) niet op grote schaal worden geproduceerd. Het mooie aan het verhaal is dat ze aan elk station kunnen worden verkocht en dat alle verbrandingsmotoren op deze brandstof kunnen rijden, van oldtimers tot de nieuwste sportwagen. Bij de verbranding wordt niet meer CO₂ uitgestoten dan dat er bij het productieproces uit de lucht wordt gehaald.
Een speciale luchtfilter
En het gaat nog verder! Toyota werkt aan een koolstofvrije uitlaat voor wagens met een verbrandingsmotor. Door een speciale luchtfilter die koolstofdioxide kan opvangen en deze vervolgens met de warmte van de motor in vloeistof omzet (zonder nood aan extra energie), bouwen ze aan een extra alternatief om de verbrandingsmotor te redden. Op dit ogenblik zijn de prestaties van deze ontwikkeling niet sterk genoeg om de uitstoot van de gemiddelde benzinewagen te compenseren en ook de levensduur ervan is onvoldoende lang.
De wagen van de toekomst
Wat de toekomst zal brengen, is nog gissen. We vinden het alleszins positief dat autoproducenten de (fiscale) hoofdrol die elektrificatie vandaag speelt in vraag durven stellen en dat ze proactief onderzoek doen naar allerhande alternatieve vormen van duurzame mobiliteit.
Zelf proberen we ons aanbod zo goed mogelijk te diversifiëren — van benzine- en dieselvoertuigen tot plug-in hybrides en een aantal volledig elektrische auto’s — allen met een lage kilometerstand en in nieuwstaat. Je vindt al onze beschikbare modellen in onze digitale garage en kan er makkelijk filteren op merk, brandstof, transmissie, budget, en veel meer!
We verwelkomen je graag op locatie om je te begeleiden in je zoektocht naar een nieuwe wagen.
Tot binnenkort,
Dirk Verschueren