Gezien het hoge percentage aan bedrijfsvoertuigen dat op onze Belgische wegen rijdt, het feit dat deze bovendien op relatief korte termijn op de tweedehandsmarkt terecht komen en steeds groener wordende verkeerbelastingen (geldig voor zowel bedrijven als particulieren), zullen de vooropgestelde maatregelen zonder enige twijfel hun effect hebben. In dit blogartikel geven we je een woordje uitleg over ‘autofiscaliteit’ aan de hand van een concreet voorbeeld, leggen we je uit wat er in de nabije toekomst concreet zal veranderen en gaan we wat dieper in op de fiscaliteit van jonge tweedehandswagens.
Hoewel we het voornamelijk over de professionele markt hebben wanneer we over autofiscaliteit spreken, willen we ook onze particuliere klanten goed informeren over de huidige tendensen op de automarkt. Wie goed op de hoogte is van wat er in onze sector staat te gebeuren, kan daar voor de aankoop van een volgende gezinswagen nu al rekening mee houden.
We raden je in eerste instantie aan om je belastingen te simuleren via de handige tool die de overheid ter beschikking stelt. Nuttig om te weten is dat de verkeerbelasting jaarlijks op 1 juli wordt geïndexeerd. Deze wordt berekend op basis van de fiscale PK en supplementair aangepast volgens de CO2-uitstoot, de euronorm en de brandstofsoort. Voor de berekening van de BIV kijkt men naar de milieukenmerken van het voertuig: CO2-uitstoot, uitstoot fijn stof, brandstoftype, euronorm en de aanwezigheid van een roetfilter, alsook de leeftijd van het voertuig volgens de datum van de eerste inschrijving.
Vergeet echter niet dat je best een goede totaalsom maakt. Denk dus zeker ook aan: aankoopprijs, (jaarlijkse) belastingen, verbruik (ook voor elektrische wagens), mogelijk onderhoudskosten, slijtage en de restwaarde van je auto op het moment van verkoop. Bij Auto’s Verschueren staat een team van gepassioneerde auto-experten klaar om je hier verder wegwijs in te maken.
Een belangrijke introductie tot de autofiscaliteit is de ‘gramformule’, dewelke vanaf het aanslagjaar 2021 (inkomsten 2020) in het leven werd geroepen. Deze stelt het volgende:
Fiscale aftrek = 120% - (0,5 x coëfficiënt brandstof x aantal gram CO2/km)%. Daarbij bedraagt de vastgestelde coëfficiënt voor dieselwagens ‘1’, voor benzine- of lpg-voertuigen ‘0,95’ (en voor cng of aardgas ‘0,90’). Een bijkomende regel is dat een auto die meer dan 200 gram CO2/km uitstoot, nooit voor meer dan 40% aftrekbaar kan zijn. Voor wagens onder deze uitstootgrens ligt het aftrekpercentage op minimaal 50 en maximaal 100%.
Even een tastbaar voorbeeld… Voor een benzinevoertuig met een uitstoot van 100 gram CO2 per kilometer, kom je bij de volgende berekening: 120% - (0,5 x 0,95 x 100) = 72,50%. Wil je de exacte fiscaal aftrekbare beroepskost berekenen, dan dien je alle gemaakte kosten voor je wagen op jaarbasis op te tellen en rekening te houden met de kilometers die je effectief voor professionele verplaatsingen aflegt.
First things first: de datum van de aanschaffing van een wagen wordt bij een aankoop geacht gelijk te zijn aan de datum van de ondertekening van de bestelbon. Voor een wagen die geleased of gehuurd wordt, kijkt men dus naar de datum waarop het lease- of huurcontract wordt afgesloten.
Een eerste grote stap in de beoogde hervorming is de fiscale aftrekbaarheid van de benzine- en dieselkosten van oplaadbare hybridevoertuigen, dewelke vanaf 1 januari 2023 wordt beperkt tot maximaal 50%.
Schaf je vóór 1 juli 2023 nog een (zo goed als) nieuwe wagen op fossiele brandstof (diesel, benzine, lpg of cng) aan, dan blijven de kosten (met uitzondering van de brandstof) daarvan ‘levenslang’ aftrekbaar volgens het op de gramformule toegepaste aftrekpercentage. Voor de aanschaffing van personenwagens vanaf 1 juli 2023 tot en met 31 december 2025 stelt de overheid een overgangsregeling in. Voor de fiscale aftrekbaarheid is dan (volgens bovenstaande gramformule) per aanslagjaar een plafond ingesteld en vervallen ook de minimaal aftrekbare ondergrenzen:
Voor wagens op fossiele brandstof die vanaf 1 januari 2026 (verbonden aan aanslagjaar 2027) worden aangeschaft, geldt volgens de huidige wetgeving een aftrekverbod. Uiteindelijk zal dan vanaf 2027 ook de kostenaftrek voor elektrische wagens afgebouwd worden.
Goed nieuws: je fiscaal voordelige bedrijfswagen hoeft niet rechtstreeks van bij de fabrikant te komen; ook de kosten van een jonge occasiewagen kan je – naargelang z’n staat en leeftijd – nog enkele jaren inbrengen. Bij Auto’s Verschueren krijgen we geregeld jonge occasiewagens binnen die hiervoor dus in aanmerking komen. Leuk om weten is dat onze partner CarCoating (link: CarCoating) ze waar nodig opfrist met een dieptereiniging binnenin of een gedetailleerde lakcorrectie aan de buitenkant, zodat onze klanten met een zo goed als nieuwe wagen van onze parking kunnen rijden.
Een extra troef van een tweedehandsvoertuig is de onmiddellijke beschikbaarheid. Je hoeft dus geen twee jaar te wachten op je nieuwe vierwieler!
Ook aan onze professionele klanten geven we graag mee dat je bij de aankoop van je volgende wagen idealiter een zo goed mogelijke inschatting van de ‘Total Cost of Ownership’ maakt. Zo kan het zijn dat de fiscaliteit van je volgende plug-in hybride aantrekkelijk is, maar misschien ligt de aankoopprijs wel een pak hoger, moet je rekening houden met alsmaar duurder wordende energie en geniet je binnenkort slechts van 50% aftrekbaarheid van je brandstofverbruik… Stof tot nadenken!
Heb je nog vragen over de fiscaliteit van de wagens die we aanbieden? Bij Auto’s Verschueren hebben een team van gepassioneerde auto-experten die je er alles over kunnen vertellen.
Maak een afspraak om kennis te maken of kom langs om onze topoccasies te ontdekken.
Tot binnenkort!
Dirk Verschueren