De Fiat 500 zoals we die tegenwoordig kennen, dankt haar bestaan aan het extreem geliefde 500-model uit de jaren 50, 60 en 70. De oer-500 ging mee van 1957 tot 1975 en werd ontwikkeld met als primaire doel een ideale stadsauto voor dagelijks gebruik aan te bieden. Missie geslaagd: wereldwijd zijn er bijna 4 miljoen nieuwe exemplaren van afgeleverd, wat het één van de beste verkochte auto’s ooit maakt.
In 2007 verraste Fiat vriend en vijand door een reïncarnatie van de 500 op de markt te brengen. Het publiek bleek opnieuw opslag verliefd op het kleintje dat Fiat vroeger zo groot maakte. En wederom groeide de publiekslieveling c.q. rijdende modeaccessoire uit tot een wereldwijd succesnummer. Volgend jaar staat zijn opvolger in de showroom, die voor het eerst volledig elektrisch zal zijn.
Door de jaren heen onderging het model uit 2007 verschillende facelifts. Andere bumpers, meer luxe, verbeterde multimediasystemen; geboren klassieker of niet, de Fiat 500 blijft meegaan met de tijd. Geen kleur staat het ‘rugzakje’ te gek, dus ook daar werden er verschillende van toegevoegd in de brochures. Van cappuccino tot zuurstokroze!
Bij een kleine auto past een kleine motor. De 0,9 liter 2-cilinder TwinAir is lekker zuinig en bromt er tevreden op los, maar de 4-cilindermotoren zijn de meest betrouwbare gebleken. Vandaar ook dat u die gaat terugvinden bij AV. Al zijn we evenmin vies van turbopower. Sterker nog, onze 500X Cross beschikt over een 3-cilinder turbomotor met een inhoud van 1,0 liter. Dankzij een vermogen van 115 pk is de compacte crossover SUV tot stoere prestaties in staat!
We noemden het al even: van de Fiat 500 zijn gaandeweg meerdere varianten ontworpen. De 500L en met name de 500L Wagon zijn zowaar heuse familiewagens geworden. Met de 500X Cross slaat Fiat een andere weg in. Letterlijk, want de SUV-achtige doet voorkomen alsof hij zomaar eens het vertrouwde (stads)terrein zou kunnen verlaten. Net als de ‘gewone’ 500 hatchback, 500C (Cabriolet) en hardcore Abarth, heeft de Cross-versie wat ons betreft zijn looks mee, dus mag ook deze auto niet ontbreken in het AV-assortiment!
Wat is volgens u de best gelukte 500-klassieker in wording?